سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

5 علت افتادن کامپوزیت دندان


 
قيمت 0ريال

5 علت افتادن کامپوزیت دندان
5 علت افتادن کامپوزیت دندان
5 علت افتادن کامپوزیت دندان
همان‌طور که گفتیم افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی بدون دلیل و به سادگی اتفاق نمی‌افتد. در ادامه علت‌های افتادن کامپوزیت دندان را بررسی می‌کنیم:
1.    پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت: زمانی که پوسیدگی دندان‌ها پیشروی کرده و به مرحله پیشرفته برسد، اتصال بین کامپوزیت و دندان‌ها سست شده و احتمال افتادن روکش کامپوزیت وجود دارد. اگر پوسیدگی دندان تا حدی باشد که دندان‌پزشک مجبور به روت کانال شود، امکان استفاده مجدد از کامپوزیت برای آن دندان وجود ندارد. در این حالت قرار دادن تاج دندان می‌تواند درمانی جایگزین باشد. اما برای تاج دندان نیز باید به رنگ آن توجه کرده تا با سایر روکش‌ها هماهنگی داشته باشد و این نکته را در نظر گرفت که طول عمر تاج دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت است.
2.    فشار بیش‌ازحد به کامپوزیت: کامپوزیت به عنوان یک جسم خارجی که روی دندان قرار می‌گیرد نیاز به مراقبت بیشتری از دندان‌های اصلی دارد. وارد شدن ضربه ناگهانی در حین حرکات ورزشی یا حوادث رانندگی، خوردن خوراکی‌های سفت و شکستن آجیل‌ها توسط دندان، انجام عادات نامناسب مثل دندان‌قروچه و ... باعث آسیب به روکش و افتادن آن می‌شود.
3.    بی‌کیفیت بودن مواد بکار رفته در ونیر کامپوزیت: مرغوب بودن مواد سازنده کامپوزیت و چسب اتصال دهنده روکش به دندان یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر ماندگاری کامپوزیت تأثیر دارد. استفاده از چسب و رزین‌های بی‌کیفیت نه تنها باعث افتادن قالبی کامپوزیت دندان می‌شود بلکه بر زیبایی ظاهری آن نیز تأثیر دارد.
4.    عفونت لثه: افتادن روکش کامپوزیت بر اثر عفونت لثه یکی از شایع‌ترین عوارضی است که می‌تواند رخ دهد. عفونت باعث التهاب و تورم لثه شده و پلاک‌های اطراف کامپوزیت باعث کاهش استحکام بین روکش‌ها و دندان می‌شوند.
5.    تجربه و مهارت دندان‌پزشک: نصب روکش کامپوزیت روی دندان‌ها فرآیند دشواری است که متخصص باید با مهارت بالا به آن فرم داده و بین کامپوزیت و دندان پیوند برقرار کند. اگر فرایند فرم دهی و برقراری پیوند به درستی انجام نشود، بعد از مدت زمان کوتاهی احتمال افتادن کامپوزیت دندان به صورت قالبی وجود دارد.
در این‌جا سعی کردیم به چند نکته از مراقبت‌های بعد از کامپوزیت اشاره کنیم:

    پس از درمان در صورت حساسیت دندان‌ها به سردی، گرمی و یا مواد غذایی سفت و سخت، نیاز به نگرانی نیست و امری طبیعی می‌باشد و با گذشت زمان به مرور بهبود می‌یابد.
    پس از اتمام کار، تا چند ساعت باید از خوردن مواد غذایی به خصوص مواد غذایی سخت و یا رنگی، پرهیز کرد. پس از آن نیز رژیم غذایی باید رعایت شود و از گاز زدن مواد غذایی سخت مانند سیب پرهیز شود.
    بهداشت فردی را به هیچ عنوان نباید فراموش کرد.
    از مصرف افراطی نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه بپرهیزید.
    پرهیز از استعمال دخانیات، زیرا در طولانی مدت اثرات مخربی روی کامپوزیت دندان خواهد گذاشت.

یکی از مشکلات افرادی که کامپوزیت ونیر کرده اند این است که بین دندانهایشان زرد می شود .
علت این موضوع می تواند پالیش نامناسب بین دندانها باشد. در واقع بین دندانها هم بایست مثل سطح رویی دندان خوب پالیش و صاف شود تا بعدها دچار رنگ پذیری نشود .
یکی از ابزارهای پالیش کامپوزیت دندان در ناحیه بین دندانها ، نوارهای پرداخت کامپوزیت است .
جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت عوامل بسیاری در شکستن و افتادن کامپوزیت ونیر تاثیر گذار هستند که با رعایت اصول نگهداری از کامپوزیت دندان می‌توانید تا حد زیادی از شکستن آن جلوگیری کنید.

همچنین بهتر است برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌هایی که برای کامپوزیت کردن دندان‌هایتان اختصاص می‌دهید به مراکز دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید؛ زیرا مطب‌ها و مراکز معتبر از مواد با کیفیت برای ساخت کامپوزیت استفاده می‌کنند. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های مهم مراجعه به مراکز دندانپزشکی معتبر این است که خدمات توسط دندانپزشکان حرفه‌ای و متخصصان به شما ارائه خواهد شد.
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت