سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

چرا بعد از عصب کشی همچنان درد داریم


 
قيمت 0ريال

چرا بعد از عصب کشی همچنان درد داریم
چرا بعد از عصب کشی همچنان درد داریم
چرا بعد از عصب کشی همچنان درد داریم
علائم نیاز دندان به عصب کشی چیست؟

    درد
    حساسیت دندان به گرما یا سرما
    حساسیت به لمس کردن و جویدن برخی مواد غذایی
    تغییر در رنگ دندان
    تورم
    حساسیت در گره‌های لنفاوی،لثه و استخوان‌های اطراف دندان

با این تفاسیر گاهی اوقات این عفونت هیچ علائمی در ظاهر از خود نشان نمیدهد ولی دندان نیازمنده درمان ریشه  یا  عصب کشی است.

اگر التهاب یا عفونت پالپ و ریشه دندان بدون درمان باقی بماند یعنی عصب کشی نشود، می تواند باعث درد شدید یا منجر به آبسه شود.
فرآیند عصب کشی برخلاف تصور عموم، درآوردن عصب و ریشه دندان نیست؛ بلکه درمان بر پایه پاک‌سازی و فرم دهی کانال ریشه استوار است. به صورتی که مسیر کانال ریشه با موادی پر شده تا مسدود شود و هیچ میکروبی راه نفوذ برای آلوده کردن آن نداشته باشد.
شاید از دید عموم، عصبکشی وحشتناک‌ترین کار دندانپزشکی باشد. زیرا بیمار علاوه بر دردی که قبل از مراجعه به پزشک تجربه کرده است باید نگران فرایند درمان و احتمال بروز درد تا چند روز بعد از آن نیز باشد. عوامل مختلفی می‌توانند سبب ایجاد درد بعد از عصب کشی دندان شوند.
از همین روی بهتر است به توصیه‌های متخصص گوش داده و اقداماتی که برای پیشگیری و کاهش درد گفته می‌شود را انجام دهید.
عواملی که بعد از عصب کشی باعث بروز درد می‌شوند
زمانی که دندانی عصب کشی می‌شود، اطراف آن حساس‌تر از حالت قبل شده و ممکن است 3 تا 5 روز بعد از درمان فرد را با درد درگیر نماید. برخی افراد تصور می‌کنند؛ وجود درد بعد از عصبکشی به خاطر نقص کار دندان‌پزشک یا نداشتن مهارت کافی است. اما عوامل زیر هستند که می‌توانند سبب درد بعد از ترمیم شوند:
1.    عفونت استخوان: گاهی علت درد بعد از عصبکشی به خاطر عفونتی است که از قبل در ناحیه عصبکشی شده به وجود آمده بود. در این صورت متخصص بعد از پاک‌سازی عفونت و سیلانت کردن آن عامل ایجاد درد را از بین برده است اما ممکن است از بین رفتن اثر آن چند روز طول بکشد.
گاهی نیز ممکن است باکتری‌ها درون استخوان یا اطراف ریشه به طور کامل از بین نرفته باشند و هنوز در حال فعالیت هستند. این باکتری‌ها بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک توسط سیستم ایمنی بدن فرد به‌مرور نابود می‌شوند.

2.    عفونت کانال ریشه: زمانی که بعد از درمان ریشه، هنوز دندان با عفونت دست‌وپنجه نرم می‌کند فرد دچار درد می‌شود. اگر کانال‌ها دندان به‌خوبی پر نشده باشند، اجازه ورود و فعالیت باکتری‌ها داده می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان با تجربه برای روکش کردن دندان بعد از عصبکشی و پر شدن تأکید می‌کنند.

3.    استفاده بیش‌ازحد از مواد پرکننده یا روکش بزرگ: اگر میزان پر کردن کانال فقط کمی بیش‌ازحد نرمال باشد، به دیواره‌های دندان فشار آورده و باعث ایجاد درد می‌شود. یا اگر روکش دندان بزرگ‌تر از اندازه باشد نیز دندان تحت‌فشار قرار می‌گیرد. البته این مورد به راحتی قابل حل است. زیرا هم میزان مواد پرشده را می‌توان کاهش داد و هم اندازه روکش را تنظیم نمود. اما تا زمانی که این موارد اصلاح نشوند، درد شما ادامه خواهد داشت.
مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان

درمان ریشه (Endodontic) یا به اصطلاح عامیانه عصب کشی که به اختصار به آن اندو (ENDO) هم می‌گویند راه درمانیست که مربوط به درون دندان می‌باشد. زمانی که پالپ (بافت نرم داخل کانال دندان) و مجرای ریشه ملتهب، آلوده و یا دچار آسیب شدیدی شده باشد درمان ریشه و یا عصب کشی ضرورت می‌یابد.

پس از انجام عصب کشی دندان باید بدانیم چه اقداماتی جهت مراقبت از دندان انجام دهیم تا کمتر دچار عوارض بعد از عصب‌کشی دندان شویم.  

    پس از انجام عصب‌کشی دندان طبق گفته متخصصان نیاز نیست داروهای خاصی مصرف شود فقط در مواقع خیلی هاد و ضروری میتوان از مسکن‌های ضد التهاب مانند ژلوفن و یا ناپروکسن استفاد کرد. مصرف هر داروی دیگر فقط باید طبق نظر متخصص باشد مانند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

    اگر پس از انجام عصب‌کشی فرآیند درمان ریشه ناموفق باشد و فرد باز هم در ناحیه همان دندان درد شدید داشته باشد دندان باید کشیده شود.

    دستورالعمل‌های پس از عصب کشی را همانطور که دندانپزشک تجویز کرده است به طور دقیق دنبال کنید.بنابراین هرگونه دارویی که برای جلوگیری از عفونت برای شما تجویز شده باید مصرف کنید و از انجام روش‌های خودسرانه‌ی درمان بپرهیزید.

    به میزان دردهایی که بعد از عصب‌کشی دندان برایتان به وجود می‌آید دقت کنید اصولا دردهای بعد از عصب کشی با داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن از بین می‌رود در غیر اینصورت باید بیمار بلافاصله به متخصص کلینیک مراجعه کند.

    منطقه‌ای که تحت درمان عصب کشی بوده است را باید تمیز نگه دارید همچنین باید اطمینان حاصل کنید که در طول درمان عصب کشی و بعد از آن هیچگونه آلودگی به این نواحی نرسد.

    بعد از انجام عصب کشی مراقب باشید بر روی دندان‌های عفونتی خود در هنگام مسواک زدن و جرمگیری فشار بیش از حد وارد نکنید. همچنین در حد امکان تا مدتی از غذاهای چسبنده و جویدنی استفاده نکنید.

    بعد از انجام عصب کشی تا مدتی از خوردن مواد غذایی سخت، گرم و سرد اجتناب کنید.زیرا دندان‌ها به طور موقت به غذاهای سرد و گرم حساس می‌شوند پس سعی کنید از غذاهایی با دمای متوسط استفاده کنید.

    حتماً پس از انجام عصب‌کشی دندان از روکش روی تاج دندان استفاده کنید زیرا اگر دندان همانطور به حال خود رها شود احتمال عفونت گرفتن دوباره‌ی آن وجود دارد. به علاوه باتوجه به شکننده بودن ساختار دندان قبل از روکش دندان به هیچ وجه بر روی دندان عصب‌کشی شده فشار نیاورید و یا چیزی گاز نزنید.همچنین روکش دندان به جلوگیری از عوارض بعدی درمان ریشه نیز کمک می‌کند.

    پس از عصب‌کشی مسواک زدن مانعی ندارد ولی استفاده از نخ دندان به دلیل احتمال خارج شدن پانسمان موقت توصیه نمی‌شود البته تا زمانیکه دندان روکش و ترمیم شود.

 
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت