سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

پر کردن دندان با آمالگام


 
قيمت 0ريال

پر کردن دندان با آمالگام
پر کردن دندان با آمالگام
پر کردن دندان با آمالگام
بیش از یک قرن پیش، شیمیدانی انگلیسی خبر از کشف ترکیبی به نام آمالگام داد؛ که می‌توان از آن در دندان‌پزشکی استفاده کرد. این ترکیب که مخلوطی از فلزات؛ قلع، روی، مس، نقره و درصد ناچیزی از جیوه است پیشرفت بزرگی در حوزه دندانپزشکی به شمار می‌رود. البته امروزه دندان‌پزشکان بیشتر ترجیح می‌دهند برای پر کردن دندان با آمالگام کار کنند. اما در گذشته که از فلزاتی چون نقره و طلا برای این کار استفاده می‌کردند، این ترکیب بسیار به صرفه و کارآمد بود.

مراحل پر کردن دندان با آمالگام
برای پر کردن دندان، ابتدا باید میکروب که باعث التهاب پالپ دندان شده است را کاهش داد. به دلیل اینکه دندان داخل یک محفظه بسته قراردارد این فشار ناشی از التهاب پالپ دندان باعث افزایش فشار داخلی و در نتیجه فشار آمدن به عصب های دندان میشود. دلیل شروع شدن درد دندانها همین فشار داخلی است. عموما درد دندان در شب و هنگام خوابیدن بیشتر می‌شود زیرا با دراز کشیدن این فشار بیشتر میشود. امروزه دندانپزشکان با استفاده از وسایل تخصصی سقف پالپ ملتهب را سوراخ کرده تا با خارج شدن خون، فشار داخل پالپ و درد آن کاهش یابد.1.    بعد از عکس‌برداری رادیولوژی که متخصص تشخیص داد دندان شما دچار پوسیدگی شده است، با تزریق آمپول اطراف دندان شما را بی‌حس می‌کند.
2.    پوسیدگی‌های دندان باید به‌خوبی برداشته شود.
3.    شستشو و ضدعفونی کردن دندان در این مرحله جز ضروریات است.
4.    مواد آمالگام در کپسولی باهم ترکیب می‌شوند و دندان‌پزشک دو الی سه دقیقه زمان دارد تا این مواد را روی محل مورد نظر قرار دهد.
5.    قسمت‌های اضافی آمالگام از روی دندان برداشته می‌شود تا فرآیند ترمیم دندان با ظرافت انجام شده و فرد با مشکل روبه‌رو نشود.
6.    در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از عفونت و پوسیدگی قسمت‌های جدید، ماده آمالگام برای حداقل 9 الی 10 سال دوام خواهد داشت.
پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا با آمالگام؟

انتخاب کامپوزیت یا آمالگام به محل بروز پوسیدگی دندان ارتباط دارد. در صورتی که پوسیدگی دندان در انتهای دندان به وجود آمده باشد فیلینگ آمالگام بهتر است. در حقیقت دندان پزشک در مرحله اول انتخاب این نوع فیلینگ را به شما پیشنهاد می‌دهد. در صورتی که پوسیدگی در دندان‌های ردیف جلو به وجود آمده باشد به دلایل مربوط به زیبایی دندان، دندان پزشک فیلینگ کامپوزیت را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

با توجه به شکل ظاهری بد آمالگام و رنگ سیاه آن بسیاری از افراد به دنبال جایگزین کردن آن با کامپوزیت یا ونیر های سرامیکی هستند.

این امر به خودی خود امکان پذیر است اما شرایط خاصی را می طلبد.

قبل از انجام آن باید عکس رادیوگرافی از دندان ها تهیه شده تا پزشک بتواند عمق پرکردنی دندان را مشخص کند.

پس از بررسی عمق پرکردنی دندان ها دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا امکان جایگزین کردن آمالگام با کامپوزیت وجود دارد یا خیر؟

در صورتی که پرکردگی دندان با آمالگام بیش از حد باشد، دندانپزشک از جایگزین کردن آن با کامپوزیت اجتناب خواهد کرد.

زیرا این امر موجب می‌شود تا بافت دندان به سرما یا گرما حساسیت پیدا کند.

مورد بعدی عمق ترمیم قبلی است. در صورتی که عمق ترمیم قبلی دندان زیاد باشد و تا زیر لثه پیش رفته باشد امکان جایگزین کردن آن با کامپوزیت وجود نخواهد داشت.

دلیل این امر هم حساس بودن مواد کامپوزیت به رطوبت است.

از آنجایی که عمق دندان به عصب و بافت لثه نزدیک است رطوبت در آن منطقه زیاد بوده و همین امر مواد کامپوزیتی را تحریک خواهد کرد.

تلاش سازمان‌های مردم نهاد برای حذف آمالگام (پرکردگی‌های سیاه) در آمریکا

پنجاه گروه فعال محیط زیست، سلامت و حقوق کودکان در آمریکا، با تشکیل ائتلاف خواستار توقف استفاده از آمالگام در دندان‌پزشکی کودکان و حذف کلی این ماده از دندان‌پزشکی طی یک فرایند دو ساله شدند.

این ائتلاف که اعلامیه شیکاگو نام دارد، مقر خود را دانشگاه ایلیونس در شهر شیکاگوی آمریکا اعلام و درتوضیح انگیزه این کار، اظهار کرده است: «جیوه موجود در آمالگام، یک فلز سنگین و عامل مسموم کننده سیستم عصبی است و به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها مصرف آن را متوقف کرده‌اند و هم اکنون استفاده از این ماده در دنیا به شدت در حال کاهش است. » چارلی براون، رئیس انجمن اتحاد جهانی دندان‌پزشکی فاقد جیوه نیز می‌گوید: «اتحادیه اروپا اول جولای ۲۰۱۸ (دهم تیر ۹۷)، استفاده از آمالگام را برای کودکان زیر پانزده سال ممنوع می‌کند و آمریکا هم باید در این زمینه اقدام کند. »
مراقبت بعد از پر کردن دندان

جهت افزایش استحکام دندان ترمیم یا پر شده، باید بهداشت دهان و دندان را مد نظر قرار دهید. با مراجعه سالی یکبار به دندان پزشکی جهت معاینه، چکاب و جرم گیری از سالم بودن دندان های خود اطمینان خواهید داشت. همیشه سعی کنید با خمیردندان حاوی فلوراید دندان های خود را تمیز کنید و مسواک زدن را فراموش نکنید تا دندان شما دچار پوسیدگی نشود.
اگر دندان پزشک در دندان شما پوسیدگی مشاهده کند؛ جهت مطمئن شدن وضعیت دندان، عکس از آن می گیرد. در اینصورت اگر دندان پزشک به شما توصیه کرد که دندانتان را پر کنید باید به این توصیه عمل کنید. اگر در قسمت پر شده احساس تیزی یا ترک خوردگی را مشاهده کردید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت